Hírek
Honlap frissítés 028. - 2023. december 29. – Festés, Történet -
WEB update 028. - 29 December 2023. - Festés, Történet (Paiting and History) -
Megjelent a Li-2 (HA-LIX) újrarepülésének 10. évfordulója alkalmából készült összefoglaló DVD.
Azon személyek, akik minimum 2000 Forinttal támogatják az alapítványt, egy DVD-t kapnak ajándékba.
Érdeklődni itt a honlapon, illetve info@goldtimer.hu címen lehet.
Észak-Koreában három különböző repülőtéren 18 darab Li-2 fedezhető fel a műhold felvételeken. Talán üzemképes még valamelyik.
Magam és mások tévedései a Li-2 publikációkban
Abszolút kezdő kutatóként kaptam a megbízást, hogy a lengyel és NDK-s típusismertető füzetekhez hasonlót alkossak. A kiszemelt típus a Li-2 volt, melyet szívesen vállaltam, mert a kedvencem és több vonatkozásban is kötődöm hozzá. Próbáltam összegezni a Repülés- és Üzemtörténeti kör, saját és mások gyűjtéseit, azután sajnos még kritika nélkül ismertettem. Mindent elhittem, amit mondtak, és leírva láttam. Most már tudom, hogy még a Légialkalmassági Bizonyítványban is lehetnek elírások, kerülhetnek más repülőgépről fényképek.
Nem szaporítom tovább a szót, máris rátérek az első műre.
Malév Repülés- és Üzemtörténeti Kör típusismertető 1. sz. (1982)
 |
|
- A borítónál a helyes írásmód Li-2 és nem LI-2. Ezt akkor még nem tudtam, mert az Il-18-k oldalán is IL-18 nagybetűs felirat volt látható.
- A „DST” Douglas Sleeper Transport együtt készült a DC-3-al bár a fejlesztés iránya, és az első repülőgép, a DST-volt.
- Vegyesen, a megrendelő kívánsága szerint építették fel a 9 hengeres Wright és a 14 hengeres P&W motorokat. A megkülönböztetés az „A” jel volt a P&W motoroknál, mint például DST-A vagy DC-3A.
- 1945 után is készült még DC-3, 28 darab, DC-3D néven. Továbbá a hadsereg részére a korábban legyártott repülőgépek jelentős átalakításával készült az R4D-8, C-117D, polgári néven Super DC-3. 1949.-1950.-ig 97 darabot adtak át belőle.
- Ferihegyen utoljára a svájci Classic Air DC-3 (C-47A) repülőgépe járt. Azóta 2009-ben Budaörs repülőterén a KLM és Air France színeiben tündöklő F-AZTE C-47 a HA-LIX 60.-ik születésnapja, valamint Tököl repterén a HB-IRJ Breitling C-47 repülőgépe járt és az augusztus 20.-i Red Bull parádé alkalmából.
- A Szovjetunió megvette a gyártási jogot. A jelen ismert adatok szerint 4924 db PS-84, illetve Li-2 hagyta el az üzemeket.
- Nagy tévedésem a lengyel és kínai gyártás. A füzet készítése idején nagyon kevés irodalom, hírforrás állt rendelkezésemre. Sokat jártam az Országos Műszaki Könyvtárba (más néven OMK) a lengyel, csehszlovák és más repüléssel kapcsolatos újságokat böngészni. Ekkor került a kezembe egy lengyel lap, ahol Li-2-k álltak szárnyak nélkül, festetlenül sorban, mint egy gyártósoron. Most már tudom, hogy nem gyártás alatt, hanem nagyjavításon levő tepülőgépek lehettek, vagy egy elcserélt fotó. Ebben az időben került hozzám, eddig szokatlan, egy nagyon precíz, részletes lengyel Li-2 rajzdokumentáció, közismert volt mint a PZL An-2 is. Így állt össze a téves kép. Tehát Li-2P nem lengyel gyártást jelent!
- A kínai gyártásról egy angol nyelvű, szintén az OMK-ban talált lap cikkéből következtettem, most már tudom, hogy rosszul. A cikk a kínai repülőgépgyártással foglakozott, képeket is közölt a saját termékekről, mint An-2, An-24, An-12.
Egy lista is volt benne a kínai Yunshuji (Yunshuyi) kódolással.
Y-4 | Li-2 - jelen információ szerint nem gyártották. |
Y-5 | An-2 |
Y-6 | Il-14 - jelen információ szerint nem gyártották. |
Y-7 | An-24 |
Y-7H | An-26 |
Y-8 | An-12 |
Y-12 | DHC-6 |

Egy kínai Y-5
|
|
Nem gondoltam, hogy a jelölések a Li-2 és az Il-14 esetében csak a terveket jelentették.
- Jugoszlávia is használt Li-2-t, mégpedig egy rövid ideig létező JUSTA jugoszláv-szovjet vegyes légitársaság és a légierő.
- 1957 tavaszán a megmaradt repülőgépeket nem Kunmadarasra, hanem Kecskemétre telepítették. Sajnos jelenleg Magyarországon már csak négy repülőgép látható, LIP Bócsán, LIQ Ferihegyen, LIS (301) Szolnokon van kiállítva, a LIX Budaörsön repülőképesen. Remélem az ötödik, LIU megmaradt orrésze még hasznos célt fog szolgálni. Mint Kertész Gyulától megtudtam, a HA-LIZ az Üllői útra a Zalka Máté Katonai Főiskola udvarára került. Mindez a harmadik oldalon található.
- Abban az időben a hadászati témákat érintő kiadványokat a „katonai cenzornak” is meg kellett mutatnom. El is ballagtam a Szilágyi Erzsébet fasorra és bemutattam művemet. A „hozzáértő” szakember csak a fedélzeti számokba tudott belekötni, így két jó minőségű képet ki kellett hagynom és az 503 repülőgép számát le kellett takarnom. Ez a fotó története a negyedik oldalon.
A műszaki leírásnál, a csűrőkormány mozgatása is acélsodrony segítségével történt. A tolórúd honnan jött, fogalmam sincs.
A rádió adóvevő természetesen „fóniában” is működött, csak nagy távolságoknál a „morse” érthetőbb volt.
Rajzok:
A HA-LIQ rajznál a teherajtó felső íve rossz. Precíznek tűnt az eredeti lengyel rajzdokumentáció, ezért estem abba a hibába, hogy simán átmásoltam és nem ellenőriztem a fényképek alapján.

A helyes ajtókialakítás
|
|
A HA-LIE oldalnézeti rajznál elől ottmaradt a plusz ablak. Nekünk csak 7 ablakos változatok voltak.
Ismertetők:
- HA-LIA
Li-2P a hivatalos jelölés. Az állományba vételt (szeptember 26.) követte a próbarepülés október másodikán.
- HA-LIB
Li-2P a hivatalos jelölés.
Legfrissebb adatok szerint augusztus 4.-én érkezett.
1959. december 31.-én selejtezték.
- HA-LIC
Li-2P a hivatalos jelölés.
Legfrissebb adatok szerint augusztus 17.-én érkezett.
- HA-LID, – HA-LIE, – HA-LIF
Li-2P a hivatalos jelölés.
A baleset idején a LIF 28 személyes utasgép volt.
- HA-LIH, – HA-LII
Li-2P a hivatalos jelölés.
A baleset idején a LII 14 személyes utasgép.
- HA-LIL, pedig az ábc szerint a LIK-nek kellene jönnie.
Li-2P a hivatalos jelölés.
- HA-LIK
Li-2P a hivatalos jelölés.
Nem szeptember 19.-én, hanem november14.-én történt a baleset.
- HA-LIM
Egyszínű zölden kerül a MASZOVLET-hez, később festik rá a fehér csíkot, amit még MALÉV-es korszakában is viselt.
- HA-LIU
Li-2T a hivatalis jelölés.
- HA-LIV
Nem lett átadva a honvédségnek, térképészeti repülőgépként üzemelt és a Malév végezte a karbantartást.
- HA-LIX
Sosem volt kormányrepülőgép! 1974.-ben selejtezték és Szentkirályszabadjáról Szolnokra repülték.
- HA-LIZ
Valóban visszakerült a honvédséghez, de hadrendbe már nem állították. Az üllői úti Zalka Máté Katonai Főiskola udvarára került. A „Vádindítvány” filmhez Szolnokon a HA-LIX (209) lett átfestve.
- Negyvennegyedik oldal – Grafikon
Az új ismeteretek figyelembe vételével, nem tekinthető adatforrásnak.
- HA-TSA C-47A-90-DL (TS-62)
Eredetileg nem szerepelt a típusfüzet tervében, ezért is került egy külön oldalra. Egy megbeszélés során született a döntés, hogy nem szabad kihagyni és itt kell írni róla. Sietősen kellett összeszednem az anyagot és nem volt idő az ellenőrzésre. Nem volt a „Military Police" repülőgépe. Már nem emlékszem kitől kaptam a hamis információt. 1956 tavaszán került a Malévhez, és nem a forradalmi események után, mint a többi Li-2. Bizonyíték rá „Rákosi címeres” zászló.

|
|
Egy szörnyű hiba, ami nem tudni hogyan került bele. Köztudott, hogy a Róna utcát nevezték el 1961 tavaszán a meggyilkolt Lumumba elnökről. A Varsó utca is a környéken van, de nem róla van szó. Sajnos a nyomdai áttekintés során nem vettem észre.
Festésminták:
A megalakulást követő időben a MALEV, ékezet nélküli felirat volt a reoülőgépeken hasonló karakterekkel, mint a MASZOVLET.
A „Drága” nyomdai alkalmazott azt hitte, hogy lefelejtettem a vesszőt, és gondos, aprólékos munkával rákapirgálta a nyomólemezre. Nagyon mérges lettem, amikor megláttam.
-
- SP-LAW- legújabb ismeretek szerint Li-2P és nem Li-2T volt.
- 307 - legújabb ismeretek szerint Li-2T és nem Li-2P volt.
- A BVS előbb volt mint a TABSO.
- CCCP-L1008 - legújabb ismeretek szerint egy jobb bejárati ajtós C-47B és nem Li-2 volt.
Az első kép is egy ismert filmben szerepelt, ezt láttán Li-2-re lehetett gondolni. Csak később láttam meg a másodikat, ami egyértelműen C-47B-t ábrázol. Időközben eljutott hozzám a Szovjet C-47-k lajstromjel gyűjteménye és ez is megerősíti a tényt. Valószínű a repülőgépet a Li-2 mintájára alakították át.
AVIATIKA 1 LI-2 „TEVE” (1984)
A kiadványlopás legszörnyűbb példája. Annak idején nem hagytam szó nélkül és némi kártérítést
is kaptam a Lapkiadó Vállalattól.
Szerkesztette: Tímár Ede – nem kétlem.
Írta: Zsombok Tímár György – a másolta szó helyesebb lenne.
Rajzok: Punka György – valóban szoktak a nevével jelzett rajzok megjelenni különböző szaklapokban, de ezeket nem ő hanem én készítettem. A festésmintákról nem is beszélve. Mint a bevezetőben említettem a Malév Repülés- és Üzemtörténeti Kör típusismertető 1. sz. másolata, a hibákat lásd fenn. A fő gond, hogy nem kerestek meg és a korábbi hibák, tévedések megsokszorozva kerültek nyilvánosságra. Nagyon sok helyen, mint itt is, tévesen említik a DC-3-t mint „Dakota”. A DC-3 nem „Dakota”!
A hadászati C-47-k elnevezései: Dakota, Skytrain, Skytrooper, Dak, Tabby, Gooney Bird, Spooky, Puff the Magic Dragon.
A Li-2 „Teve” magyar elnevezés, a NATO neve „Cab” (konflis).
Aero História Típusismertető 1. Liszunov Li-2 (2001)
Ebben a kiadványban igyekeztem kiküszöbölni a korábbi hibákat, tévedéseket, de egyben újabbak is keletkeztek, ami nagyrészt az INTERNET, mint forrás hibáira vezethetők vissza.
- Egyes források szerint A.N. Tupoljev vezette azt az első csoportot amelyik a DC-2 vásárlási jogát akarta megvenni.
- Hadiipari népbiztosság GUAP.
- PSz-84K (Li-2K) rajznál még a régi hibás szögletes teherajtó szerepel.
- A Li-2 gyár 1941. októberében települt át Taskentbe.
- Egy internetes forrás szerint Albániának 6 Li-2-je volt. Egy másik hasonló forrás ezt cáfolja. Jelen kutatások szerint a másodiknak van igaza. Az albán légierő Il-14 repülőket és Mi-4 helikoptereket használt ebben az időben. A „nincs adat” helyett a „nincs pontos adat” lenne a helyes.
- Mongólia - talán még sokan emlékeznek rá, volt egy olyan magazin, hogy „Szovjetunió”. Ebben a lapban volt egy riport az Ulánbátor mongol fővárosról és itt volt egy fekete-fehér kép a reptérről is. Az előtérben egy mongol Il-14 szerepelt és a háttérben két Li-2. Mint ismert a két festés stílusa megegyezett, csak a mongolé piros csíkos volt, ami a f/f képen természetesen nem látszott. A zászló is hasonló képet adott, így emlékezetemben úgy maradt, hogy ami a fotón szerepel, az két mongol Li-2. Jelen ismereteim szerint tévedtem. Két Aeroflot repülőgép álldogálhatott ott.
- A csapatszállító rajznál az ülések hármas és kettes csoportokban voltak.
Adatok:
18433201 – 1964.-ben selejtezték.
18435902 – 1964.-ben selejtezték.
18439306 – 1965.-ben selejtezték. Hadrendben nem volt.
18439504 – 1965.-ben selejtezték. Hadrendben nem volt, Szolnokon maradt.
23441209 – 1965.-ben selejtezték. Hadrendben nem volt, a Zalka Máté Katonai Főiskola (Budapest Üllői út) udvarára került, később elbontották.
Sokan kérdezték, így beírtam, - a hengerek térfogata 29700 cm3.
Rajzok:
A futó működtető rudazat még a DC-3-as nem Li-2.

A helyes rajz
Lajstromjel méretek pontosan:
L – szélesség 1005mm, köz – 480mm, I – 275mm, S – 1020mm, valószínű az N jó méretű.
A kötőjel vékonyabb 265mm vastag.
Magasság 1510mm.
Sajnos még itt is a szögletes teherajtó szerepel.
Zászlócsíkok piros, zöld 330mm, a fehér 315mm.
A Malév 28 fős elrendezés hiányzik. Most már tudom, hogy a páros székeket építették be ami igen szűk közlekedő folyosót eredményezett.A 24 fős megoldást a Malév nem alkalmazta.
További adatok:
A HA-LIA 1968.-nyarán égett ki.
A LIB 1959. december 31.-én leállítva. Csak később selejtezték.
A LIE 1959.-ben leállítva.
A HA-LIG-t 1951.-től rendszeresen ejtőernyős ugrásokhoz is használják.
A HA-LIK balesete november 14.-én történt.
Budapest-Pécs szövegét Andris barátom Ferihegy-Pécs-re írta át. 1949.-ben még Budaörsről szálltak fel a repülőgépek. Jó kis hiba, időben észre kellett volna vennem.
A LIN 1964. április 27.-én került Hűvösvölgybe. HA-LIP oldalon az alsó kép az a HA-LIB. A HA-LIP 1957.-ben került többi társával együtt a Malévhez, így nem lehetett a zászlón a „Rákosi címer”.
A HA-LIR 1964. márciusában repült Debrecenbe és e hónap 17.-én lett kiállítva.
A LIU 1968. februárjában kerül Szegedre.
A LIX 1957. márciusában kerül a Malévhez, sosem volt kormánygép.
1964. november 30.-án került vissza a seregbe és 1973.-ban Szolnokra repülik és 1974. január 11.-én végleg selejtezve, a múzeumba kerül.
HA-LIY 1973. június 10.-én állítják ki.
A HA-TSA mint már említettem 1955.-ben vagy 1956. elején kerül a Malévhez.
Festésminták:
A HA-LIM orrán már a Malév címernek kell díszelegnie.

Az ötvenharmadik és ötvennegyedik oldalzn így jó.
A kínai repülőgépek orrán címer volt.
Színek:
Már évek óta élt bennem a gyanú, hogy a korábbi MASZOVLET, MALEV repülőgépek esetén a csík nem világos-, hanem sötét kék volt. A közelmúltban kapott fotó igazolta feltevésem.
Átnéztem a rendelkezésemre álló képeket és meglepően sok változatot fedeztem fel az évek tükrében. Tehát a világos kék csík a zsinóros Malév felirat megjelenésével hozható összefüggésbe, de volt a régi betűformával is . Nem értem, hogy az 1000 példányban megjelenő füzetem kapcsán miért nem jelezte senki a tévedésem. A magyarázat talán, hogy mindenki az utolsó világos kék változatot őrizte meg emléknek.

Jól látszik az Aero-45 alján a világoskék és a HA-LIN-n a sötétkék szín.
Koromnál fogva az emlékeimben csak a világoskék változat maradt meg.
Egy fotó, amely tévedések okozója

Az AERO MAGAZIN 2001 márciusi számában megjelent egy cikk, ami egy fotó kapcsán született. Sajnos téves a következtetés, a fotó nem a HA-LIX-t ábrázolja, mert:
- A vékony piros-fehér-zöld zászlóscsíkot csak az első öt MASZOVLET Li-2 repülőgép viselte 1948.-ig, a LIX 1949.-ben érkezett a seregbe.
Egy kis érdekes kitérő a vékony zászlócsíkkal kapcsolatban. A festés meghatározásánál a szövegben úgy szerepel, hogy a zászló szélessége a törzsön lévő betű szélességével egyezzen. Ezt úgy értelmezték, hogy a betűszár szélessége. Könnyű volt félreérteni, mert, mint tudjuk Romániából érkeztek a repülőgépek és a TARS festésnél is vékony, a vezérsíkon, ferdén keresztül menő zászlócsíkot alkalmaztak.
- Az orrész tetején lévő rádiókompasz antenna cseppszerű burkolatban is csak a 1948.-ig gyártott repülőgépeken volt.
- A légcsavar széles kúpja is az első 11, a MASZOVLET-nek érkezett repülőgépnek volt.
- A pilóta elhúzható ablaka mögött az 1949 után gyártott repülőgépeknél volt egy kisebb méretű ablak az ott ülő személy részére. Később a korábban érkezett repülőgépeken is hasonló ablakot alakítottak ki.
Egyszóval a képet a HA-LIX légialkalmassági bizonyítványához retusálták az első öt repülőgép valamelyikéről. A kerékabroncs is gyatrán sikerült, inkább a Po-2-höz hasonlít.
Li-2 Magazin (1)
A Goldtimer Alapítvány gondozásában megjelent első fedélzeti újságba is kerültek hibák. Kértem a szerkesztőket, hogy átnézhessem, de erre nem került sor, így marad a hibalista.
- Tizedik oldal – második bekezdés – „még ma is több száz példánya repül” gondolom a szerző a DC-3-ra gondolt, de ebben a szövegben félreérthető. Sajnos jelen ismereteink szerint csak a HA-LIX repülőképes.
- Tizenkettedik oldal – harmadik bekezdés
A teljesen behúzható futóművek alatt azt kell érteni, hogy a főfutók egy erre a célra kialakított zárt burkolatot kaptak és a farokfutót majdnem teljesen a törzsbe lehetett húzni.
Motorként a továbbfejlesztett Wright kilenchengeres 1475 LE R-1820-C9E motort használták.
- Negyedik bekezdés – 77 db DC-3-t alakítottak át légcsavaros gázturbina hajtásúra, és a napokban is folynak ilyen munkálatok.
Li-2 Magazin (2)

|
|
Gratulálok a szép kivitelű és jól szerkesztett füzethez. De, itt is hiába kértem, hogy nézhessem át, így maradtak a korábbi hibák.
Hibajegyzék:
12. oldal második oszlop teteje - „A háború alatt több mint 700 db amerikai eredetű DC-3”
A DC-3 helyett a C-47-t kell használni, mert katonai szállító repülőgépek voltak.
< melyekbe később szovjet As-62 motorokat>
Csak néhány repülőgépen cseréltek motorokat és hajtották végre a bülletint.
Második bekezdés vége - >Kínában a 70-es évek elején még gyártásban volt a típus.
Mint már korábban említettem nem került sor a gyártásra. Leírásokban szerepel, mint terv, de csak átalakításokat végeztek, mint például a négyágú légcsavar felépítése.
A HA-LII és HA-LIF baleseténél az erős jegesedés volt a lényeg.
A HA-TSA 1956. elején került a Malévhez. Az egyik fotón jól látszik a Rákosi címeres zászló. Tanúk is vannak rá.
A HA-LIM már a Maszovlet időben zölden repült és a Malév-hez is így ment át. 1956. előtt már ezüst volt. A HA-LIS, HA-LIQ, és még néhány került át a forradalom után zölden, és viselték a fehér lajstromjelet. A HA-LIW már a Malévnél is így repült, nem az MHS-nél kapta a lajstromot. A MÉH szót már a mai fiatalok nem ismerik, fémhulladék begyűjtőt, vagy valami hasonlót kellett volna írni. Már tudjuk Kertész Gyula bátyánktól, aki részese volt a gépek átadásának, hogy a HA-LIZ az Üllői útnál lévő Zalka Máté főiskola udvarára került.
Li-2 „Teve” MN és polgári légiforgalmi szolgálatban
Magyar Repüléstörténeti Társaság Konferencia Közleménye 2006.
|
|
Csak röviden:
- Második bekezdés: Első Li-2 érkezés nálam 1949. szeptember 9.-10. Én is csak forrásokra támaszkodom, mert nem voltam ott. Amit hallottam róla, hogy az Il-10-zekkel együtt jöttek, mint kísérő; navigációs repülőgépek és tele voltak Il-10-es és Li-2-es alkatrészekkel.
- Iván D: A magyar katonai repülés története 1945-56 90. oldalon: 1949. szept. 9 –én és 10-én a kecskeméti repülőtérre szovjet harci és szállító repülőgépek érkeztek. A repülőgépeket szovjet pilóták vezeték. Ekkor érkezett a Magyar Honvédség légiereje részére 52 db Jak-9P Vércse, 50 db Il-10 Párduc valamint 4 db Li-2 Teve, szállító repülőgép. (Lajstromjelük S-101-től)
A Rep. Csap. Pság. utasítására, a beérkezett repülőgépeket a szovjet átadóbizottságtól a repülő Szertár vette át a tartozékokkal együtt szeptember 9-14 között.
- Harmadik bekezdés: Pont fordítva volt, 2 db T (901 és 902) és egy P a (306) érkezett.
Javítandó: Li-2P gysz: 18436306, valamint két db Li-2T 18435902 és 18435901
- Második oszlop negyedik bekezdés: 1952. július elsején a 23442803 (HA-LIN) érkezett, a 206 nem is jöhetett, mert Tik is írjátok pár sorral feljebb, hogy az március 27.-én érkezett.
- 92. oldal, második oszlop, táblázat: Valóban a MALÉV jegyzőkönyvek szerint ezek a repülőgépek kerültek átadásra, de jelen információm szerint csak a HA-LIQ (206), és a HA-LIX (209) került hadrendbe. A HA-LIP-t üzemképtelenül vontatták le, van róla fényképsorozatom.
Még a reptéri skanzenbizottság tagjaként, amikor arra jártam a lemosódott ezüst alatt kilát-szott a régi Malév festés. Bócsán alul még mindig látszik a lajstromjel.
A HA-LIU-t Szentendrére vitték, be is szorult szegény Aquincumnál, amikor 1964.-ben oda vontatták.1969.-ben már Szegeden van kiállítva. A HA-LIZ mint már említettem az Egyesített Tiszti Főiskola (ETI) később Zalka Máté Katonai Főiskolára kertjébe került. Reméltem, hogy végre fény derül 209 rejtélyre. Különböző katonai források is csak egy 209-ről beszélnek. Pedig kettő volt! 18433209 1949. szeptembertől, és a 23441209 1952. márciustól.
A 93. oldal táblázatában 1964-től törlendő a LIZ alatt a 209 és a LIW alatt a 307, a LIV alatt a 310. A LIV 1967-ben került az MHSZ-hez, mint fotós gép Budaörsre. A LIP alatt az 504 Szolnokra vitték.
- Táblázat:A 306 (HA-LIU) mint már említettem Szentendrére húzták. HA-LIW sosem került vissza a seregbe, mint 307. A Mázsa térre került a LIA helyére. Ugyan ez vonatkozik a LIV-re is. Ő Dunaújvárosban végezte. 504 (HA-LIP) mint korábban jeleztem kétségeim.
Zárómondatom:
A Li-2 egy korai, jobb oldali ajtós, és kilenc hengeres Wright motorral felszerelt DC-3-196-os liszence. Sokan tévesen említik különbségként az ajtók elhelyezését és a motorokat.
 DC-3 ajtó
|
 Li-2 ajtó
|
|
 AS-62
|
 Wright SGR-1820
|
Ami valóban mássá teszi a Li-2-t, az a metrikus rendszerben méretezett kötőelemek alkalmazása, továbbá a szigorúbb orosz szabvány szerinti átalakítások, például futó működtetés végrehajtása.
Továbbiak:
2008. augusztusában festették át a HA-LIX repülőgépet Malév színekre.
Eltérések az eredeti festéstől: